کود مرغی

مزیت مصرف کود مرغی در کشاورزی

آیا می دانید کود مرغی در رشد گیاهان زراعی چه تاثیری دارد؟ آیا از خواص این کود در اصلاح خاک های کشاورزی اطلاعی دارید؟ آیا می دانید راندمان تولید این کود چقدر است؟
در کشاورزی نوین و صنعتی در همه جای دنیا ثابت شده است که استفاده بیش از حد کود های شیمیایی باعث آسیب های جدی به آب های زیر زمینی و خاک مزرعه می شوند.
این آسیب ها در جوانه زنی بذر ها گل دهی و ساقه دهی محصولاتی همانند گندم تاثیر گزارند زیرا با افزایش کود دهی شیمیایی املاح و نمک ها در خاک افزایش می ابند که مو حب سله بندی و سخت شدن خاک در خاکورزی می شود.
استفاده از کود های آلی طبیعی یکی از راه های کنترل کیفیت خاک است که در این بین مود مرغی اهمیت ویژه ای از لحاظ میزان مواد مغذی همچون ازت و فسفر و پتاس می باشد.
کود مرغی تنها منحصرا مربوط به مرغ نیست و کود هر پرنده ای بسته به تغذیه و موقعیت جغرافیایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

انواع کود های آلی
کود گاوی
کود مرغی
ورمی کمپوست
کمپوست

مواد تشکیل دهنده کود مرغی
طی تحقیقاتی که در موسسه تحقیقاتی علوم کشاورزی دانشگاه IOWA  انجام شده مشخص شده که هر تن کود مرغی دارای 17.7 کیلو گرم مواد نیتروژن دار 26 کیلوگرم دی فسفرپنتا اکسید و 32 کیلو گرم پتاس از نوع K2P  است.

میزان تولید کود مرغی

طی تحقیقات انجام شده در سال 1998 در امریکا به ازای هر هزار جوجه گوشتی تا وزن 2KG مقدار 3 تن کود مرغی می توان تولید نمود.

خشک کردن کود مرغی

برای کم کردن حجم کود مرغی بهتر است آنرا خشک کرده و سپس در محل هایی ذخیره نمود. این کار سبب کاهش حجم کود شده و انبار کردن آنرا ساده تر می نماید. خشک کردن کود مرغی به دو روش طبیعی و مکانیکی صورت می گیرد روش طبیعی با استفاده نور خورشید است به طوری که کود را در محل آفتابگیر با لودر در معرض آفتاب قرار می دهند.
در روش دوم یا همان مکانیکی با استفاده از ماشبن آلات مخصوص این کار انجام می شود که در کشور های پیشرفته مرسوم تر می باشد.
امروزه تجهیزاتی تولید شده است که می توانند کودمرغی را به صورت پلیت شده و بلوکی در آورند. در این گونه روش ها بهداشت کود یعنی بذرهای علف هرز و بیماری های گیاهی از بین می روند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا