کود مرغی

روش تولید کود مرغی

آیا می دانید کود مرغی از چه موادی تولید می شود؟ آیا مواد اولیه کود مرغی خواص متفاوتی دارند؟ معمول ترین و اصلی ترین روش جهت تهیه کود مرغی چیست؟
در تمامی مرغداری ها فضولات مرغ ها در بستر سالن های پرورش مرغ انباشته و جهت سالم سازی و جلوگیری از شیوع بیماری بین مرغ ها و حتی انسان، بایستی بصورت دوره ای سالن ها را تخلیه و این فضولات را جمع آوری و به بیرون انتقال داد.

همین فضولات مرغی، مناسب ترین مواد اولیه جهت تولید و تهیه کود مرغی می باشند. همانطور که اشاره شد فضولات موجود در بستر سالن های مرغداری دارای ترکیبی است که بدلیل استریلیزه نبودن می تواند براحتی ناقل انواع بیماری باشد و نیز بستر مناسبی برای رشد آفت های گوناگون است، لذا این فضولات که به آنها کود مرغی خام نیز اطلاق می گردد، نمی توانند مورد استفاده قرار گیرند.

جهت استفاده مفید از کود مرغی خام، بایستی آن را فرآوری نموده تا از این طریق ترکیبات بیماری زای کود خام اصلاح شده و کودی حاصل شود که، جهت مصارفی از جمله استفاده در مزارع کشاورزی تاثیرات فوق العاده ای دارد.

معمول ترین روش اصلاح کودهای مرغی خام اینست که آنها را در گودال هایی با دیواره های سیمانی بصورت سیلو نگهداری کرده و هر چند روز نیز بایستی آنها را بهم زد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا