کود مرغی

آیا باید کود مرغی فرآوری تهیه نمود؟

آیا حتماً باید از کود مرغی خام جهت مزارع یا دام استفاده نمود؟ آیا می توان با تهیه و مصرف کودهای خام در زمین های کشاورزی آفات خاک را بدرستی دفع نمود؟ تفاوت تاثیر کود فرآوری و خام به چه میزان است؟
در حال حاضر برای از بین بردن عوارض و ایرادهای کودهای مرغی خام و تازه با بکارگیری فن آوری جدید، آنها را فرآوری می کنند تا این کودها از نظر شکل و ظاهر بهتر شده و علاوه بر آن، عوامل بیماری زای کودها هم از بین خواهد رفت.

در زمان فرآوری این امکان وجود دارد که بتوان با اضافه نمودن برخی ترکیبات غذایی، کودهای مرغی را غنی سازی نموده و ارزش غذایی آنها را افزایش داد.
کودهای مرغی خام اولیه که عموماً به صورت ذراتی در اندازه های مختلف و نامنظم است، می توان با روش فرآوری آنها را به صورت قطعات منظم و یک اندازه درآورد، و همین امر باعث می گردد تا عملیات کود دهی در مزارع کشاورزی و یا تغذیه دام ها سهل تر و دقیق تر صورت پذیرد.
و چیزی که اهمیت بیشتری دارد اینست که کود فرآوری شده از فرسایش و تضعیف خاک جلوگیری نموده و حتی مزارع تا چندین سال از هرگونه کودی بی نیاز خواهند شد. و همچنین وجود کودهای مرغی غنی شده در جیره غذایی دام، موجب افزایش میزان شیردهی و افزایش ارزش غذایی گوشت و شیر دام می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا